De treinreis Moskou - Beijiing - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Fleur Smit - WaarBenJij.nu De treinreis Moskou - Beijiing - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Fleur Smit - WaarBenJij.nu

De treinreis Moskou - Beijiing

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

26 Juli 2009 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hallo,

Eerst zal ik eens wat vertellen over de trein. We zijn dinsdagavond de 21ste om half 10 de trein ingestapt in Moskou en de maandag erna om 14:08 in Beijing aangekomen.

Wat een reis. Het begon met veel bossen, daarna wat bergen. In Mongolie heide, wat gers, paarden en zelfs kamelen gezien. We reden langs het Baikalmeer (Het grootste meer van de wereld) door de Gobi woestijn gereden en door het gebergte in china.

De trein stopt om de 3 a 4 uur voor ongeveer 20 minuten. In die tijd kan je je benen strekken en wat eten kopen wat door de mensen op het station wordt verkocht.

We hadden geen douche, maar gelukkig hadden we wat vrienden gemaakt in de eerste klasse en konden we daar douchen. Verder was het behelpen met wat flessen in een wc.

De reis was super gezellig. Veel bier gedronken en verder onze tijd volgemaakt met uit het raam kijken, lezen, praten, hangen, spelletjes doen, foto's maken en slapen. Ik heb me geen moment verveeld en kwam helemaal gebroken uit de trein.

Het vreemde aan de reis is het tijdverschil. Op een gegeven moment is het 7 uur tijdsverschil en je snapt er niks meer van. Aangezien de trein op moskou tijd rijdt (2 uur tijdsverschil met nl). Een avond gingen we om 2 uur slapen en toen was het al helemaal licht. De mensen die die dag waren ingestapt werden alweer wakker.

Het overgaan van de grensen duurde lang! Toen we Rusland uitgingen stonden we 5 uur te wachten. Na 10 minuten rijden waren we in mongolie en moesten we daar weer 2 uur wachten om de paspoorten te laten controleren en allemaal formulieren in te vullen. Wat een papierwinkel!

In de Russische restauratiewagen hebben we een keer gegeten. Dat was dus echt goor. Het leek op vis dat diepgevroren had gezeten en toen 3x was gefrituurd. Nog duur ook. Dus we hebben verder in Rusland allemaal dingen op het station gekocht.

In Mongolie werd er een mongoolse restauratie wagen aangekoppeld. Daar hebben we heerlijk gegeten. Geen idee wat, maar we dachten een soort van kip/varkens burger waar een eitje op zat en wat rijst en groente. In China kregen we een nogal engels ontbijt en hoe je brood met een gekookt ei eet met stokjes ben ik nog steeds niet achter.

Toen we de grens met China overgingen werden we op een ander treinstel gezet. De hele wagon wordt met behulp van een super grote hydrolische pomp zachtjes opgepomt en daarna wordt er een achter onderstel onder geschoven. Ik dacht dat we heel cool heel hoog zouden worden opgetild, maar het ging dus allemaal veel minder spectaculair.

Ik had er nu heel graag heel veel foto's bij geplaatst, maar helaas herkent deze chinese pc m'n camera niet en ik ben ook niet zo goed in chinees om te kunnen zien wat er mis is. Dus jammergenoeg kan ik er geen foto's bij plaatsen, al heb ik er nu wel al iets van 1000 gemaakt :)

Sanne en ik hebben ook bijna elke dag een homevideo gemaakt en die zullen we zeker laten zien aan de geinteresseerden.

• 30 Juli 2009 - 14:03

Laura:

Meissies! Wat een trip! Heel vet en leuk om te lezen!
    Geniet er van en have fun!!

Xx Lau

• 30 Juli 2009 - 14:29

Iisabelle:

gaaf hoor!wat een avontuur.
    en je bent nog maar op de helft van je reis.
    Veel plezier verder!!xxx

• 30 Juli 2009 - 14:52

Esther:

zooo echt wat een reis ( avontuur) spannend en leuk om weer nieuwe dingen te zie en neem te maken nog heel veel plezier geniet er van.
    kus xxx

• 30 Juli 2009 - 15:13

Kim Conijn:

Leuk meiden, nu heb ik eindelijk een beetje een idee hoe de reis van jullie eruitziet ;) Wat een gedoe bij de grens enzo, dat wachten is niet echt lekker. Maargoed, nog 1,5 week te gaan wat zullen jullie allemaal nog gaan meemaken. Heel veel plezier. En groetjes van ome Jan en mn moeder :)