Sauna record & St Petersburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Fleur Smit - WaarBenJij.nu Sauna record & St Petersburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Fleur Smit - WaarBenJij.nu

Sauna record & St Petersburg

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

16 November 2009 | Rusland, Moskou

Daar ben ik weer! Afgelopen week ben ik op studiereis naar St Petersburg geweest. De zaterdag daarvoor hebben we het Guiness record meeste nationaliteiten in een sauna verbroken. We zijn over de hele wereld op het nieuws geweest en er is ook een grappig filmpje:

De meneer die je op het eind ziet is mijn leraar die ook de trip naar St Petersburg heeft georganiseerd. Wat een dag. Verder sta ik op bijna geeneen foto en geen filmpje, omdat ik het zo druk had met het registeren van mensen dat ik 1 minuut voor we de sauna in moesten nog om moest kleden. Wat een gestress, maar hoe leuk. Na de sauna was er een bbq georganiseerd en 's avonds een after sauna after party.

Maandagochtend vroeg vertrokken we met de trein naar St Petersburg. Het was nog een probleem om op het centraal station te komen, aangezien er zondagavond een waterleiding was geknapt en al het water door 5 metro stations was gestroomd. Gelukkig waren bijna alle metrostations leeggepompt. Centraal station metrostation is helaas zo erg beschadigd dat het nog wel een half jaar kan duren voordat het helemaal is opgeknapt.

Om 7 uur vertrok de trein en na 6 uur kwamen we in St Petersburg aan. Best een leuk hotel. Schoon en in het centrum.

Dinsdag hebben we de universiteit van St Petersburg bezocht. Daar hebben we vooral over de vooroordelen over Russen gediscussieerd en de mogelijkheden om in St Petersburg een bedrijf te starten. 's Avonds hebben we Kingze gespeeld met iets te veel wodka.

Woensdag zijn we naar de Amerikaanse kamer van koophandel gegaan om meer te weten te komen over de buitenlandse investeringen etc in Rusland en kregen we een presentatie over Ford in Rusland.

Donderdag hebben we ergens in de bijlmer van St Petersburg een jonge ondernemer bezocht die naast zijn gewone baan een wasserette keten heeft opgezet. Ondertussen heeft hij 17 wasserettes door heel St Petersburg en werkt hij daarnaast ook nog gewoon. Hij vertelde dat het heel moeilijk is om een lening te krijgen, omdat een Russische bank een lening van 3 jaar al lang vindt.

Daarna zijn we naar de "Hermitage" geweest. Hoe mooi!http://nl.wikipedia.org/wiki/Hermitage_(Sint-Petersburg)

Vrijdag hebben we de grootse bier brouwerij van Rusland bezocht en we mochten natuurlijk bier proeven! Vrijdagavond zijn we met z'n allen uit eten geweest.

Zaterdag ben ik met een paar duitse meiden eerst naar een herdenkingsplaats geweest en daarna naar een fort. 's Middags hebben we het zomerpaleis van de Russische tsaren bezocht. (http://en.wikipedia.org/wiki/Catherine_Palace)'s Avonds hadden we een Hummer limo gehuurd met champagne waar we met z'n 19en door de stad mee zijn gecrossd. Daarna zijn we gaan stappen.

Verder hebben we ondertussen nog wat kerken bezocht, 3x sushi gegeten (veel goedkoper dan in Helsinki) en heel veel sneeuw zien vallen.

Wat een week. Nu zit ik thuis en ik zou eigenlijk de was moeten doen en nog wat voor school afmaken, maar ik ga denk ik een beetje opruimen en wat uitzending gemist kijken.

Volgende week Lapland! :D

• 16 November 2009 - 13:40

Isabelle:

het ziet er weer mooi uit.moest je blauwe sloffen aan in het museum?hopelijk tot over 4 weken!!!

• 16 November 2009 - 14:40

Melanie:

Hey fleur!! Wat leuk om weer iets te lezen..
    Ziet er allemaal weer super uit!

xXx Mel

• 16 November 2009 - 15:55

Merel:

Klinkt goed, zus!

• 16 November 2009 - 16:00

Sjak:

Zoooo jij hebt straks echt alles gezien! Ziet er echt supermooi uit allemaal. Filmpje is te grappig haha!

Tot sneeeel! :) Kusjes

• 16 November 2009 - 16:10

Anneke Tesselaar:

Hoi Fleur,
    Wat leuk weer allemaal. Wat zal jij een hoop indrukken opdoen. En dan heb je nog wel een maand te gaan. Hier gaat alles z'n gangetje.
    Het was hier vandaag een grijze dag, echt november, met miezerige regen. Maar als je werkt, heb je het gelukkig niet zo in de gaten. En dan is het binnen, bij de kachel wel weer gezellig. Nou Fleur, nog een goede tijd gewenst!

Met groet, Anneke

• 16 November 2009 - 19:58

Fred:

Hoi Fleur,
    Veel gedaan en wereldberoemd geworden in heel Finland, want hier heeft het record het journaal niet gehaald.Goed dat je zoveel gedaan hebt in Rusland, veel plezier nog en doe die rendieren de groeten in Lapland!!
    Dikke zoen, Fred.

• 17 November 2009 - 07:08

Marja:

Hoi Fleur, als ik zo de foto's zie van Petersburg en de Hermitage, lijkt het mij een goede plek om eens naar toe te gaan.prachtig met die sneeuw erbij.
    Geniet er maar lekker van alhoewel je nu waarschijnlijk nog even aan de studie bent.
    tot over een paar weken weer in Nederland,
    Marja en de mannen

• 17 November 2009 - 17:47

Juliane:

yaayyy heel leuke bericht! had a great time with you....im scaaared!they have snowbaaaaaaaalls ;) XX

• 19 November 2009 - 10:09

Floortje.:

Gelukkig. Je leeft nog!

Aan het begin van het filmpje had ik gedacht dat de man met de mooie baard zijn shirt uit zou gaan doen en naast jou zou plaatsnemen in de sauna. Helaas voor jou! :D

Ben je ook nog gaan comazuipen met Russische Vodka of is dat een van de vele vooroordelen?

De foto's zien er weer gezellig uit, Fleurie!

X

• 19 November 2009 - 11:02

Sanne :

Fleurie!
    Klinkt nice allemaal, de roebels zijn nog goed van pas gekomen zo te zien ad champagne! ;)
    xx

• 22 November 2009 - 18:29

Ria:

Hoi Fleur,

Wat maak je toch veel mee zeg en wat doe je veel! Leuk om je zo te volgen. Wij zijn inmiddels begonnen met de voorbereidingen van het kerstdiner en dan hoop ik je weer gezellig te zien en spreken

• 25 November 2009 - 15:49

Marianne:

hoi Fleur,
    jij stond afgelopen week in de sneeuw, wij liepen in korte broek in de Algarve, Portugal.
    Bedankt voor je kaartje em geniet nog een maandje daar in het hoge noorden, met als hoogtepunt misschien Lapland.

• 29 November 2009 - 17:59

Eveliene:

Ik liep wat verhaaltjes achter, maar ben weer up-to-date hoor! Dat saunarecord, ik las het in de krant! Moest gelijk aan jou denken :D
    Gaaf man, Lapland! En dat Noorderlicht, die moet je zeker zien! (staat ook nog steeds op mijn lijstje hoor) hihi
    Nou chick have fun! De tijd vliegt! xx