Lapland - Reisverslag uit Korvala, Finland van Fleur Smit - WaarBenJij.nu Lapland - Reisverslag uit Korvala, Finland van Fleur Smit - WaarBenJij.nu

Lapland

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

29 November 2009 | Finland, Korvala

Afgelopen week was ik in Lapland. Dinsdagavond laat zijn we met de trein vertrokken en woensdagochtend om 10 uur kwamen we aan in Rovaniemi. De hoofdstad van Lapland.

Het was nog ongeveer een uur met de bus om in Korvala te komen. http://www.korvala.fi/?deptid=14231

Woensdag hebben een klein tochtje met de husky slee gemaakt en een rondje om met de rendieren. Rendieren zijn hier net zo gewoon als koeien in Nederland. We sliepen in huisjes aan de rand van het meer.

Donderdag hebben we een tocht van 3 uur met sneeuwscooters gemaakt. Hoe gaaf! Best groot zo'n ding en er lag allemaal verse sneeuw. Iedereen was aan het crashen en onze scooter deed het op een gegeven moment niet meer. Gelukkig kon hij worden gemaakt en konden we weer verder.

Na de sneeuwscooters zijn we gaan langlaufen over het meer. Dit meer was best groot en het is best een ervaring om om 3 uur 's middags in het donker op het midden van een meer te staan.

Het terrein, de huisjes, de huskies, rendieren en snowscooters maken deel uit van een familiebedrijf. De eigenaren hebben jonge kinderen die de hele dag op het terrein aan het spelen waren. Ze zitten met 24 kinderen uit de omgeving op school en worden elke ochtend om 7.30 opgehaald met een taxi en om 12 uur zijn ze uit om toch nog iets van het zonlicht mee te kunnen maken. De "vader" kookte elke avond voor ons, maar organiseerde bijvoorbeeld ook de snowscootersafari.

We hebben onder andere rendier gegeten, maar ook zalm en kleine gehaktballetjes, verder heel veel cranberries. Ook ben ik 2 avonden in de sauna geweest en ik ben in het wak gesprongen natuurlijk. Het klinkt heel koud, maar dat is het niet!

Op vrijdag zijn we met de bus naar een wintersportgebied gereden http://www.laplandpyha.fi/winter/. Ik had een snowboard gehuurd, maar je kon bijvoorbeeld ook een wandeling maken. Er lag heel veel sneeuw, maar helaas ging het regenen. Op een gegeven moment zaten we helemaal doorweekt in de skilift. Ik heb trouwens nog steeds spierpijn.

Zaterdag zijn we bij Santa Claus op bezoek gegaan, wat een commercieel gedoe. We hebben een half uur in de rij gestaan om met hem op de foto te gaan. Toen wilden we een usb stick kopen met de foto's erop voor 50 euro, maar dit was niet mogelijk omdat we met zo'n grote groep waren wilden ze er 275 euro voor hebben. Nu hebben we een kleine foto gekocht voor 25 euro die wordt ingescand en doorgestuurd. Als ik hem heb zal ik de foto sturen.

Gisteravond zijn we weer met de trein teruggegaan en vanmorgen om 5 voor 7 kwam ik aan in Helsinki.

Lapland was heel leuk, maar ik zou graag nog eens in Februari heenwillen als het bijvoorbeeld -25 is en het mogelijk is het noorderlicht te zien.

De komende weken wordt druk. Al heb ik nog maar 9 dagen les. Ik ben al weer zo snel thuis en zie er naar uit om de feestdagen in eigen land te vieren! 22 December om 19.20 sta ik weer op schiphol.. :)

• 29 November 2009 - 14:52

Brr.. Veelste koud daar! Had je nog wel me verlanglijstje gegeven? X

• 29 November 2009 - 17:13

Fred:

He Fleur,
    Goed plan om volgend jaar weer te gaaan, of wachten we tot 2011?
    Tot de 16e in Helsinki!
    Leuke foto's
    Fred

• 30 November 2009 - 08:35

Sanne :

Ha Fleur,
    Ziet er goed uit! :)
    Succes nog even & tot over 3 weken!
    xx

• 30 November 2009 - 14:19

Kim:

Hi Fleurtje, gezellige boel daar. Pfff, - 25? Lekker koud.. Hoe koud was het er nu? En in Finland? Hier valt het nog wel mee met de kou, we zijn wel gezellig bezig met Sinterklaas. Morgen komtie op visite bij ons thuis :) spreek je snel. x

• 30 November 2009 - 19:23

Marianne:

mooi beest . zo'n rendier. Was zijn vlees lekker? Ben jaloers op je: Lapland! Jammer dat het te "warm" was.
    groetjes

• 01 December 2009 - 10:40

Marijke:

Hoi Fleur
    Ik geniet erg van je verslagen en foto's. Wat en kou en zo snel donker daar. Wat heerlijk dat wij toch zo veel licht hebben. Tot horens en dikke kus van ons allemaal.

• 02 December 2009 - 20:25

Esther:

Zooo vet ervaring hoor! lijkt me ook raar dat het zo snel donker wordt maar geniet er maar lekker er van. want de tijd gaat heel snel.
    tot snel..
    nog heel veel plezier.