Mökki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Fleur Smit - WaarBenJij.nu Mökki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Fleur Smit - WaarBenJij.nu

Mökki

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

06 Oktober 2009 | Finland, Helsinki

Van het weekend hadden wij een Mökki (mukkie) gehuurd. Dit is een typisch Fins vakantiehuisje. Vrijdag na de les de huurauto bij het vliegveld opgehaald en toen kon om 16 uur de reis beginnen. De auto was iets kleiner dan we hadden gehoopt. Op de website van de autoverhuurder stond dat we een 5 persoonsauto hadden gehuurd, maar het was jammergenoeg een 4 persoons Ford Ka.

Met wij bedoel ik, Sarah, Andy, Joey en Floris. Allemaal uitwisselings studenten.

Voor de mensen onder ons die precies willen weten wat een mökki is heb ik nog wat info gevonden: "Het natuurgevoel komt over u wanneer u op de veranda van de mökki zit. Een mökki is een vakantiehuis dat de Finnen vanoudsher gebruiken voor het doorbrengen van hun vrije tijd. De mökki is opgetrokken uit dwarsgestapelde boomstammen. De massieve houten muren die zo ontstaan isoleren zo goed dat de huisjes nog bewoonbaar zijn bij temperaturen van -30. Zoals elk huis in Finland is ook de mökki uitgerust met een sauna." Die van ons stond aan een meer en was super mooi :)

Wij dachten dat we er 2 uur over zouden reizen, maar dat hadden we wat onderschat. We kwamen om 20 uur bij onze mökki aan, ondertussen we wat gegeten bij de Hesburger. Dit is de Finse variatie op de McDonalds, bestaat al 15 jaar en verkoopt beter dan McDonalds doet (in finland dan hè ;) ).

's Avonds hadden we nog wat trek en hebben we opnieuw gegeten. Een soort pasta dat heel populair is in zuid Duitsland en waar de vader van Andy een handeltje in heeft.

De volgende morgen op tijd opgestaan (10 uur) om de natuur in te gaan. Eerst bleven we nog netjes op het pad omdat we een jager tegen waren gekomen die zei dat het gevaarlijk zou worden, later dachten we dat hij dat had gezegd omdat wij misschien de elanden weg zouden jagen en zijn we dus midden door de bossen/weilanden gelopen.

Toen we thuis kwamen hebben we eerst een beetje niks gedaan. Floris had een kampvuurtje gemaakt.Het plan was om bij het water te gaan barbequen, maar dat was toch wel heel donker en koud (vrijdagnacht had het gevroren).We hebben wel gebarbequed, maar naast het huis en het binnen opgegeten.

Aangezien we een grote sauna hadden waar we makkelijk met z'n allen in konden zitten;moesten we daar natuurlijk gebruik van maken. Bij elkaar hebben we 2.5 uur in de sauna gezeten met 3 onderbrekingen om in het meer te duiken. Ja dit lees je goed, we zijn 3x vanuit de sauna het meer in gerend met 3 graden boven nul. In het begin schrik je heel erg van de kou, maar eigenlijk is het heel relaxed en je krijgt een soort andreline kick. Je voelt je hart in je keel kloppen.

Om half 2 's nachts kwamen we uit de sauna en toen hadden we het goede idee om Monopoly te spelen. Ik begon nogal slecht, maar deed een paar goede aankopen en uiteindelijk won ik. Dat kostte wat moeite, want die duitsers zijn echt volhouders en om 6 uur waren we eindelijk klaar!

De jongens gingen nog door met kaarten en waren uiteindelijk aan het spelen om wie het ontbijt moest maken. Wij werden de volgende dag dus gewekt met verse koffie en een uitgebreid ontbijt dat al klaarstond. :)

Daarna hadden we de boten gepakt om te gaan vissen. Vissen vind ik de meest saaie sport op aarde, maar de rest had daar een iets andere mening over. Toen het heel hard ging regenen zijn we uiteindelijk teruggevaren en ben ik met Sarah voor de houtkachel gaan zitten. De jongens hebben uiteindelijk 2 vissen gevangen.

Zondagavond gingen we weer naar huis, we hebben het allemaal echt heel leuk gehad. Voor mij was dit het leukste weekend tot nu toe hier in Finland.

Verder gaat het hier heel goed. Het begint al zeer koud te worden. Dat het 's nachts vriest is geen uitzondering en op school is het nog steeds druk, maar dat houdt me wel lekker bezig. Van het weekend moet ik een presentatie en een toets voorbereiden :s. Volgende week is alweer de laatste week van dit kwartaal en daarna hebben we een week vrij. Sanne, Kim en Laura komen langs :)

Lapland is ook rond. We gaan met huskies en elanden sleetje rijden. Ik wil graag een snowscooter tocht doen en we gaan op zoek bij de kerstman! Verder zullen we ook over de article gaan en dan ben ik dus op de Noordpool geweest!

Ik zal jullie op de hoogte houden. Dikke kus

  • 06 Oktober 2009 - 21:22

    Marianne:

    Ben en ik beken jouw laatste foto's. Helemaal te gek zeg, zo'n houten hut in Finland. Ik denk niet dat Ben vanuit de sauna het meer in zou springen, maar hij zou zeker ook gaan vissen.

  • 06 Oktober 2009 - 21:38

    Isabelle:

    alleen van die huiseigenaar krijg ik al een nachtmerrie.....
    maar wat een prachtige natuur......

  • 06 Oktober 2009 - 21:39

    Charmy:

    Hey Fleur!
    Ziet er relaxed uit man!
    Heerlijk! Ben jaloers!
    Nou have fun verder.
    xx

  • 07 Oktober 2009 - 13:10

    Pim:

    Nice hoor Fleur! Je doet het beter dan ik, zit de hele dag in een cubicle aan m'n thesis te werken.. Plezier nog daar!

    Gr,

  • 07 Oktober 2009 - 13:48

    Kim Conijn:

    Klinkt goed Fleurtje! Haha monopoly tot 6uur smorgens spelen, je bennie goed :p
    Ik ben me al aan het voorbereiden hoor. Heb dus echt nog geen warme kleding. Brrrr!
    We bellen snel! (K)

  • 07 Oktober 2009 - 15:03

    Michael Schilder:

    wooooow ik ben super jaloers op jou fleur. ik wil ook naar Finland!!!!!

    mooie foto's

  • 07 Oktober 2009 - 16:38

    Fred:

    Hoi Fleur,
    Geweldig verhaal en leuke foto's! Als was het een Fordje Ka, het was wel een nieuwe, kan slechter...
    Ziet er leuk uit zo'n huisje en vissen, ja dat is echt saai al denken anderen daar anders over.
    Veel plezier met die meiden volgende week, maak er wat moois van daar in Finland.

  • 10 Oktober 2009 - 10:38

    Sanne:

    Klinkt en ziet er geweldig uit Fleur!
    Tot over 6 dagen! :)

  • 10 Oktober 2009 - 16:49

    Nora:

    Hee fleurr wat heb je weer veel gedaan! En er komt nog meer lapland..gaaf zeg. Het ziet er prachtig uit daar hmm lekker natuuur opsnuiven..goed bezig (Y)
    Veel plezier met die meiden..ik ben dit weekend met laur naar de gashouder geweest...nou wat hebben we je gemist..volgende keer moet je echt weer mee..want het ging zooo goed los!(H)

    XX Nooor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Studeren in Helsinki

Recente Reisverslagen:

09 December 2009

Mijn tijd zit er bijna op!

29 November 2009

Lapland

16 November 2009

Sauna record & St Petersburg

26 Oktober 2009

Sightseeing in Helsinki met Sanne, Laura & Kim

06 Oktober 2009

Mökki
Fleur

Actief sinds 22 Juni 2009
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 28718

Voorgaande reizen:

22 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

India & Nepal

18 Augustus 2009 - 22 December 2009

Studeren in Helsinki

19 Juli 2009 - 09 Augustus 2009

Transsibirie express

Landen bezocht: