Mijn tijd zit er bijna op! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Fleur Smit - WaarBenJij.nu Mijn tijd zit er bijna op! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Fleur Smit - WaarBenJij.nu

Mijn tijd zit er bijna op!

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

09 December 2009 | Finland, Helsinki

Mijn tijd in Finland zit er bijna op. De tentamens zijn gemaakt en vandaag de laatste presentatie gepresenteerd. Hier geven ze cadeautjes aan de winnaars en wij wonnen met onze strategie presentatie over Het Finse Outokumpu een USB stick. Dit is het 6 na grootste roestvrij staal bedrijf ter wereld.

Volgende week komen m´n ouders en dan vlieg ik dinsdag de 22ste naar huis!

Als iets bijna afgelopen is moet je evalueren (toch pap), dus dat zal ik bij dezen gaan doen.
Finland is een mooi land met leuke mensen. De natuur is super mooi. De mensen zijn misschien niet al te open, maar dat vind ik niet erg. Ik vind het niet erg dat er niet overdreven leuk/nep wordt gedaan. Er wordt gewoon een stuk minder op elkaar gelet en mensen hebben veel minder snel een mening over elkaar dan in Nederland. Ik vind dat heel prettig. Studenten op mijn school waren heel open naar buitenlandse studenten en mensen in Helsinki spreken heel goed Engels.

Het schoolsysteem is heel erg goed. Het onderwijs is gratis, maar dat is zeker niet te zien aan de leraren en de apparatuur die beschikbaar is op school. De leraren zijn nooit ziek geweest en aan het begin van een periode weet je wat je de laatste week van school in moet leveren.

Verder was alles heel duur! Voor een pak yoghurt betaal je zo 2 euro en het was niet ongewoon dat ik wel eens schrok als ik moest afrekenen in de supermarkt. Op school was het trouwens mogelijk om tussen de middag warm te eten voor 1,30. Ik heb hier best vaak gebruik van gemaakt, want het scheelt aanzienlijk in kosten.

Het uitgaan is leuk en naar mijn gevoel een stuk veiliger dan in Nederland. Iedereen laat zijn ID zien, maar ik heb nooit echt rottigheid meegemaakt. Al zie je genoeg dronken mensen.

De sauna cultuur is leuk! Al ben ik nog steeds geen fervent sauna bezoeker, ik heb er wel het nut van ingezien. Je komt tot rust en het is lekker warm, wat je in Finland echt nodig hebt. Ze hebben hier ook echt overal een sauna. Eerder een sauna dan een douche. Heerlijk als je bijvoorbeeld in je Mükki zit in het weekend.

Het vroege donker worden is heel vreemd en ik had heel veel moeite daar aan te wennen. Al is het wel heel fijn dat het niet zoveel regent als in Nederland.

Dit gebeurt er met je wanneer je te lang in Finland hebt gewoond.
- Je denkt dat het normaal is om omstreeks 11.00 uur lunch te hebben.
- Je denkt dat 70 graden in een sauna koud is, maar 25 graden buiten te warm.
- Wanneer er een onbekende naar je lacht denk je dat diegene dronken, gek of buitenlander is.
- je gaat op een cruise om tax free bier te kopen, tax free alcohol of om te feesten.
- Je bent altijd op tijd.
- Je denkt dat het normaal is om door te lopen als een vreemdeling wat aan je vraagt op straat.
- Je blijft liever thuis om te drinken, dan om naar de kroeg te gaan.

Ik heb heel erg naar mijn zin gehad en ga Finland misschien ook wel een beetje missen. Ik wil zeker nog eens terug. Ik heb leuke mensen ontmoet en een aantal zijn al van plan om Nederland te gaan bezoeken.

Dit was het zover. Ik denk dat dit mijn laatste update is. Over twee weken gaat het normale leven weer beginnen. Ik heb zin in de kerst. Begin januari ga ik bijna een weekje naar Spanje. Ik ga ik Januari een maand bij Albert Heijn werken en dan 1 feb. beginnen met m´n scriptie, aangezien ik een afstudeeropdracht/bedrijf gevonden heb.

Om jullie allemaal te informeren heb ik plannen om m´n Master in het buitenland te gaan volgen, dus dan zal ik jullie natuurlijk weer op de hoogte houden via waarbenjij.nu

Tot snel!

  • 09 December 2009 - 15:33

    Isabelle:

    ik verheug me erg op volgende week om de stad te zien waar jij je zo thuis voelt.
    groetjes van mama

  • 09 December 2009 - 15:51

    Eveliene:

    scriptie :'( ik ook.
    see you soon fleurie!

  • 09 December 2009 - 16:12

    Kim:

    Gezellig hoor, nog maar 2 weekies! Veel plezier met paps en mams, en als je thuis bent gaan we hier even gezellig doen!
    Wat zo'n half jaar wel niet met je kan doen. Hahah! Jij blijft toch ook maar de eeuwige student ;)
    Ik ben benieuwd naar je afstudeeropdracht!

    Genietse van je laatste weekies, tot 22 december! Xx

  • 09 December 2009 - 17:08

    Nora:

    Jeee fleur klinkt goed allemaal! Het ene nog niet afgesloten en het volgende staat alweer op de rol..ik zeg een toppertje ben je!

    Nou tot snel gezellig :-D

  • 09 December 2009 - 19:41

    Fred:

    Hallo Fleur, wat een mooi initiatief om te evalueren! Volgende week zullen we zelf eens checken of je beeld klopt, maar ik denk dat dat welk snor zit. Ja en dan een paar maanden Rotterdam en daarna naar Lund? We zullen zien of het allemaal gaat lukken. Tot volgende week dan! Dikke zoen

  • 10 December 2009 - 11:00

    Laura:

    Fleurtje, ik ben trots op je chick!
    Heb je mooi maar weer overleeft daar tussen de Finnen!
    Geniet er nog even van!
    Tot eind december! ;Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Studeren in Helsinki

Recente Reisverslagen:

09 December 2009

Mijn tijd zit er bijna op!

29 November 2009

Lapland

16 November 2009

Sauna record & St Petersburg

26 Oktober 2009

Sightseeing in Helsinki met Sanne, Laura & Kim

06 Oktober 2009

Mökki
Fleur

Actief sinds 22 Juni 2009
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 28746

Voorgaande reizen:

22 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

India & Nepal

18 Augustus 2009 - 22 December 2009

Studeren in Helsinki

19 Juli 2009 - 09 Augustus 2009

Transsibirie express

Landen bezocht: