Hyvää huomenta - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Fleur Smit - WaarBenJij.nu Hyvää huomenta - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Fleur Smit - WaarBenJij.nu

Hyvää huomenta

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

26 Augustus 2009 | Finland, Helsinki

Dat betekent goedemiddag in het Fins. Niet dat ik van plan ben Fins te gaan leren, maar dan weten jullie dat ook weer.

Ondertussen ben ik nu al meer dan een week in Finland, k heb nog niet echt m'n draai gevonden, maar dat komt nog wel.

Sinds 2 dagen ben ik super verkouden, hoesten, niezen, loopneus, keelpijn etc. dus dat helpt ook niet echt mee.

Gister ben ik voor het eerst naar school geweest. K volg 4 vakken en dat zijn dus alle 4 projecten. Alle stof die we behandelen heb ik wel zo ongeveer al een keer gehad. We hoeven ook geen boeken te kopen, maar dus wel 4 verschillende projectgroepen, waar je dus minstens 4 x in de week mee moet afspreken. Ook hebben we voor elk vak wel een toets.

Verder ben ik gaan stappen vrijdag. Dat was heel vet. Goed sfeertje. Er staat ook geen beveiliging aan de deur en de meeste entree is gratis. Toen ik om vijf uur na iets te diep in het wodka glaasje te hebben gekeken kebab wilde halen, heb ik het gezondste broodje kebab ooit gegeten. Tomaat, komkommmer, sla, augurk echt alles zat erop.

Ik ben van plan om in november/december naar lapland te gaan en om natuurlijk in een iglo te slapen. Verder gaan met school een week naar St Petersburg.

Op m'n lijstje staat ook nog wakzwemmen. Dan ga je eerst heel lang in de sauna zitten totdat je het niet meer uithoudt dan sprint je naar buiten, spring je in een wak en dan ga je weer in de sauna opwarmen.

In Finland is het de gewoonte om bier/sterke drank te drinken in de sauna. In Helsinki is er zelfs een sportbar waar je een prive sauna kan huren waar je samen met je vrienden de wedstrijd kan volgen.

Wij gaan naar de finale van het europese vrouwen voetbal!

Verder nog wat leuke wetenswaardigheidjes over Finland.

Sauna is het enige Finse woord dat door de rest van de wereld is overgenomen.

Finland is het land met de meeste uitvindingen per hoofd van de bevolking. Zelf vinden ze het ingebouwde wasrek boven het aanrecht met kastjes ervoor de beste. Deze is zelfs uitgeroepen tot beste Finse uitvinding van de 20ste eeuw. Ik heb een foto!

Als een gesprek stil valt, geen zorgen, dit is gebruikelijk in Finland. Het drukt een soort van vertrouwen uit, men vindt dit gezellig. Heb ik alleen nog niet meegemaakt, hihi.

In Finland eten ze het meeste ijs per hoofd van de bevolking en het is hier al zo koud. Verder lezen ze ook het meest. Verder drinken ze ook de meeste koffie.

Dan nog maar wat practische informatie.

Mijn adres is:

Linnoituksentie 10 A 003
00940 Helsinki

Kaartjes krijgen vind ik altijd leuk.

Ik heb ook een Fins telefoonnummer, dat is:

00358449312347

Er is ook een goedkope manier om mij te bellen. Dat kan via; hallobuitenland.nl bellen naar
0900-5050270 kosten 10 cent per minuut (+ eigen kosten mobiel )

Ik beloof om niet zo heel veel van me te laten horen, want zooo boeiend is Finland nou ook weer niet.

  • 26 Augustus 2009 - 15:35

    Floortje.:

    Woooow, je hoeft niet meer met je handen te eten, zie ik.

    Onwijs goed om die 'weetjes' van Finland te weten, wijsneus ;)

    Wakzwemmen, igloslapen. Je snor kun je dus in ieder geval thuis laten. Heerlijk!

    Nou Fleurie, blijf maar wel soms verhalen typen hoor, dan weten we dat je nog niet bent opgegeten door dat knappe huisgenootje! (Ze eten daar toch ook bijna dagelijks honden enzo? Dus waarom geen Fleurie?!)

    Nou, enjoy your time!

    Oh ja, het zou zomaar zo kunnen zijn dat Char en ik vrijdag ein-de-lijk geslaagd zijn!! Presentatie van de scriptie was een 7 en nu nog de meesterproef. Haléluja!

    X

  • 26 Augustus 2009 - 15:45

    Isabelle:

    nou dat ziet er al een stuk gezelliger uit!!
    xxxx

  • 26 Augustus 2009 - 15:46

    Eveliene:

    Yoooooo chick!

    Je kamer ziet er idd al wat beter uit dan bij je vorige verhaaltje hihi
    Veel plezier, doe goed je best op school (:)) en succes met het vinden van je draai, komt helemaal goed!

    X

  • 26 Augustus 2009 - 16:53

    Lau:

    Jeetje meissie wat een story so far..
    Ik zal je nummer even opslaan en even skype gaan nemen op me computer.. Goed bezig overthere..
    En je kamer begint al mooier te worden! Succes & laat maar wel veel dingetjes horen hoor, zo boeiend is et hier nou ook weer niet ;)

    Xxx Lau

  • 26 Augustus 2009 - 16:56

    Joni:

    Leuk! Dat in een iglo slapen lijkt me wel gaaf moet je wel doen/! Nouv eel plezier ngo daar he!!
    xxx

  • 26 Augustus 2009 - 18:12

    Fred:

    Dag schat,
    Mooi verhaal, leuk hoor. Je draai vind je vast wel, en leuke dingen in het vooruitzicht. Lapland lijkt mij erg gaaf maar misschien wel een btj koud! Zal straks nog 'ns snorren voor een oplossing voor je skype want zonder geluid is dat nu nog wat lastig....
    Hou je haaks en je hebt toch niet de gevreesde M griep??

  • 26 Augustus 2009 - 18:53

    Anneke Tesselaar:

    Hoi Fleur,
    Meid, dat klinkt allemaal goed. Met jouw aanpassingsvermogen weet ik bijna zeker dat je snel je draai vindt daar. Maar het is misschien wel wat snel, zo na je treinavontuur. En lekker hoor, sauna - wak - sauna, dat kun je hier dan weer niet. Volgens mij vliegen de dagen daar om. Nou Fleur, geniet ervan en studeer ze en we horen wel weer van je!

    Groeten, Anneke (ook van Hans)

  • 27 Augustus 2009 - 07:33

    Esther:

    nou je gaat genoeg leuke dingen doen he echt super.. zo ervaring..
    beterschap met je verkoudheid. veel plezier kus xxx

  • 27 Augustus 2009 - 10:12

    Kim Conijn:

    Yoo, leuk je verhaal te lezen. Ik ben benieuwd hoe dat slapen in een Iglo is ;) Er is een foto voor je onderweg, hopelijk komt ie heel aan. Ik heb hem tenminste goed ingepakt. Hier gaat alles goed, ik zit nu op school. Druk bezig in het huisje van Michel, behang aftrekken, schuren enzovoorts. Nou knap maar snel op van je verkoudheid, :) ik ga je spreken! X

  • 27 Augustus 2009 - 15:11

    Marianne:

    jeetje, Fleur,
    Wat maak jij veel mee.
    Ik als "winterkind" ben echt jaloers op je. 't Wordt toch eens tijd om Ben om te praten en een keer naar een scandinavisch land te gaan. Ik denk niet dat ik hem in een wak of iglo krijg. Moet ik dan toch zelf doen.
    Genietze en studeerze.
    Marianne

  • 27 Augustus 2009 - 16:06

    Arank:

    Fleurtje!

    Nice je stories, eerste foto van je huiskamer deed wel iet wat verdrietig aan maar al je plannen maken het al een stuk gezelliger! Zo'n luxe schoolgebouw verwacht je daar dan weer niet he, goh de wereld houd dus niet op bij de Nederlandse grens... ooooooh! Zie je volgende stories tegemoet!

    Have fun en geniet van de gekkigheid!

    x arank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Studeren in Helsinki

Recente Reisverslagen:

09 December 2009

Mijn tijd zit er bijna op!

29 November 2009

Lapland

16 November 2009

Sauna record & St Petersburg

26 Oktober 2009

Sightseeing in Helsinki met Sanne, Laura & Kim

06 Oktober 2009

Mökki
Fleur

Actief sinds 22 Juni 2009
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 28732

Voorgaande reizen:

22 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

India & Nepal

18 Augustus 2009 - 22 December 2009

Studeren in Helsinki

19 Juli 2009 - 09 Augustus 2009

Transsibirie express

Landen bezocht: